інтерв’ю
Ілля Кенігштейн про зміни у Creative States на тлі воєнного стану та нові виклики для української індустрії офісної нерухомості
Асоціація коворкінгів України поговорила із засновником та CEO мережі преміальних офісних просторів Creative States — Іллєю Кенігштейном. Як наразі працюють локації у Києві та Дніпрі, чи повертаються резиденти до коворкінгів і що змінилось у внутрішніх процесах, читайте в інтерв'ю.
Мовчки та без зайвої "гучності"
Останнім часом я майже нічого не пишу. Причина доволі прозаїчна — сьогодні на це просто немає мого внутрішнього ресурсу. Спочатку думав, що це якийсь внутрішній ступор, який сьогодні є абсолютно нормальним: у багатьох людей так, але вони бояться зізнатися у цьому. Напевно, варто просто вийти з тіні й сказати: друзі, зараз я нічого не пишу, мені нема чого сказати, увесь мій ресурс повністю направлений на відновлення бізнесу Creative States як одного з рушіїв нашого спільного економічного фронту. Мовчки та без зайвої "гучності" ми продовжуємо функціонувати, зустрічати резидентів, які повертаються, заселяти нових, платити податки державі. Відновлювати наші локації, робити ремонт. Волонтерити. Чомусь волонтерство та благодійність у нас досі сприймаються як класний інфопривід для піару, а ефективність допомоги вимірюється кількістю публічних інтерв'ю. Особисто я та команда Creative States дещо іншої думки. Тому Ілля Кенігштейн нікуди не зникав. Можливо, медійно мене стало менше, але такі наразі пріоритети. Я в Києві і з головою поринув у роботу, повний перезапуск компанії та підтримку своєї сім'ї.

Чи працюють зараз Creative States
Усі локації Creative States працюють. Ми так само продовжуємо створювати не просто креативні простори, а цілий креативний всесвіт з ефективною екосистемою всередині. Управляти не квадратними метрами, а сенсами. Звісно, з урахуванням нової реальності, де домінантою виступає безпека.

Як було й до війни, у нашому портфелі є п'ять локацій: чотири у Києві (CS Arsenal, CS Arsenal 2, CS Senator, CS Gulliver) та одна – у Дніпрі (CS Dnipro).

Ми перші, хто відкрився з початку війни. 10 квітня відновили роботу у Дніпрі. А вже 10 травня відчинили двері CS Arsenal, зробивши напередодні титанічну роботу. CS Gulliver, CS Senator, CS Arsenal 2 сьогодні також функціонують. Арсенал знову став столичним "магнітом". На Марді Гра ви знову побачите і резидентів Creative States, і просто гостей — печерських пенсіонерів, школярів, туристів. Це дуже жива локація. Ми всі чекали на це з 24 лютого. Я завжди повторюю, що Creative States — це вже не просто мережа преміальних коворкінгів, це філософія. Місце, з якого люди просто не хочуть іти.
Чи є резиденти
Наші локації великі. Наприклад, у Дніпрі – це 3,5 тис. кв. м, розраховані на 600 місць, з яких на цей час вакантних є 150. Здебільшого локація заповнена нашими попередніми клієнтами, які повернулися. Відновився якірний резидент, деякі компанії продовжили контракти, паралельно завели кілька нових резидентів.

У Києві CS Arsenal заповнений наполовину. До війни він нагадував міланський вокзал, такий собі креативний мурашник. Цього сьогодні, на жаль, немає, але я впевнений, що з вересня активність відновиться. З кожним днем на київських локаціях все більше і більше відвідувачів.

Більшість наших резидентів досі перебувають у "стані невизначеності" й не знають, коли точно повернуться. Водночас вони не хочуть втрачати офіси. Тому ми на початку літа запропонували новий формат співробітництва. Клієнти могли «заморозити» свої офіси до кінця літа за ставкою 25% від довоєнної ціни.Ми розуміємо нову реальність і у якій зоні комфорту ми всі були раніше. І водночас розуміємо, що з 24 лютого ми й лише ми керуємо своїм майбутнім, з урахуванням сьогодення. Ми усвідомлюємо, що в Creative States повернуться не всі — від резидентів до співробітників. Будуть нові, вже є нові, — це неминучі процеси в умовах війни. Сьогодні на локаціях ви так само зустрінете людей, які приходять сюди за можливістю комфортної роботи в офісах, спілкуванням всередині ком'юніті чи просто побути на самоті у пошуках того самого ресурсу, якого сьогодні багатьом не вистачає. Ми живі і ми розвиваємося, як би не складалися обставини.
Що допомагає залишатися на плаву
По-перше, «подушка безпеки» на випадок форс-мажору. По суті, весь цей час ми жили на те, що заробили і відклали раніше.Крім того, актуальні обставини потребують максимальної гнучкості. Гнучкість має бути як з нашого боку, так і з боку лендлордів, з якими потрібно комунікувати, домовлятися та залучати до своїх процесів.

Більшість наших орендодавців є нашими партнерами, тож з цим у нас все добре. Я думаю, в рамках війни та всієї цієї ситуації, потрібно сміливо ставити собі питання: навіщо тобі потрібна ця локація, якщо ти не можеш ні з ким домовитись?

У наших процесах ми, як завжди, живі, сильні та динамічні. Коли я почав відновлювати локації, постав перед проблемою недостатньої кількості кадрів. І досить не тривіальне завдання під час війни знайти нових людей, ввести їх у курс справи. Зараз у мене наполовину новий штат, зокрема, ком'юніті-менеджери, фінансовий директор, менеджери з продажів тощо. Новий операційний директор. Загалом, сьогодні Creative States — це команда з 35 крутих професіоналів, які готові боротися та динамічно рухатися далі. Війна багато кого "оголила", зірвала маски. Маю надію, що буде легше у пошуках "своїх" за цінностями людей. Щоразу дякую своїм партнерам, співробітникам — тим хто працює і хто працював, підрядникам та всім резидентам. Це все — наше спільне досягнення.
навіщо тобі потрібна ця локація, якщо ти не можеш ні з ким домовитись?
Що змінилося у внутрішніх процесах
Оскільки ми ще тільки на шляху до довоєнних показників в плані кількості резидентів на локаціях, ми використовуємо цей час на користь. Наприклад, на обраних локаціях, в залежності від середньої відвідуваності, раніше закриваємо простори. Клінінг на локаціях Creative States як був маніакальним, таким і залишився. Війна — не привід зраджувати своїм стандартам.
Друга зміна — ми стали більше продавати через застосунки Creative States для смартфонів. Людина, не будучи нашим резидентом, може просто завантажити застосунок, розроблений українською командою andcards, моментально зареєструватися в ньому, забронювати хотдеск або мітингрум на день, тиждень, місяць тощо. Після цього клієнт може приїхати на локацію, на місці отримати картку, зайти та одразу працювати. Тобто, з нашої сторони ще більше поваги до часу клієнта.

Також ми наразі займаємося повною автоматизацією шляху клієнта — щоб людина могла за допомогою застосунку потрапити на локацію, пройти через турнікети, включити Wi-Fi на придбаний період та отримати повідомлення за годину до закінчення пакета. Ми майже реалізували цю ідею. Наразі ідеальний період для її тестування на резидентах, які лояльні та готові до експериментів. Робимо апгрейд нашої інфраструктури в міру можливостей та актуальних потреб клієнта.

Завантажуйте застосунки Creative States для iOS та Android!
Досить воювати за клієнтів. Ідіть у бізнес-центри та забирайте клієнтів звідти.
Нові виклики операторів
Сьогодні більшість коворкінгів стикаються з величезним викликом — знайти нових клієнтів, яких на ринку дуже мало. І починається мишача метушня, де всі один проти одного. Тому місію АКУ глибоко поважаю та розумію, адже дуже непросто всіх об'єднати. Але зараз ціль у бізнесу спільна — відновлення економіки країни.

Досить воювати за клієнтів. Ідіть у бізнес-центри та забирайте клієнтів звідти. Сьогодні через негнучкість лендлордів щодо оренди офісів йде багато компаній. Ті лендлорди, які цього не розуміють, втрачатимуть не лише операторів, а й клієнтів.
Роль Creative States у відновленні України
Ми — компанія, яка у 2019 створила мережу величезних креативних бізнес-просторів, офісів майбутнього з повністю обладнаною для бізнесу та лайфстайлу інфраструктурою. В Україні ми беззаперечні лідери ринку тому, що вигадуємо та впроваджуємо стандарти наввипередки з індустрією, які потім успадковують інші. Це визнають і наші резиденти, і конкуренти: хтось просто наслідує, хтось адаптує, хтось видає їх за свої. Тому наша роль залишається лідерською. Ми беремо активну участь у відновленні України, її економіки, в цьому і полягає наша місія. Ми бачимо свою роль в організації різних об'єднань, центрів, команд з ідеями розвитку країни на бізнесовому фронті.

За пів року війна стала нашою буденністю. Дико це розуміти, але так є. За ці пів року стало очевидним одне — майбутнє лише у тому, у що ми віримо. Жодних компромісів немає і бути не може. Навколо поменшало фальші, менше "понтів". Люди знову вчаться жити і дешевими байками їх більше не візьмеш. Піна зійшла, залишилася суть. Для багатьох це шанс почати з нуля. Для мене особисто — перезапустити свій бізнес втретє: після рейдерства, пандемії, тепер під час війни. Керуюся лише одним незмінним принципом — роби, що маєш, і будь що буде.
Тримаємо удар і біжимо далі.
Говорила: Вікторія Журбас-Литвин
Транскрибація тексту: Юлія Журба
Редакція: Валерія Крутських та Хельга Морено