
IC Coworking, який створив та очолює Юрій Федотов, є коворкінгом доволі незвичного для України формата. Він розміщений у розважальному центрі “Блокбастер”: поряд з кінотеатром, центром проведення дитячих днів народження та інших розважальних локацій. Розпитали в Юрія, чому він обрав таке сусідство, що вважає перевагами своєї локації та дізнались про його шлях на ринку.
Чому Ви вирішили створити коворкінг?
- Все почалось у 2015 році у Москві, де я працював. Мене знайомий запросив на зустріч до коворкінгу. Я не знав, що це таке, хоча з 2002 року займався офісною нерухомістю: продавали-здавали, а також брали в управління.
Тож я на зустрічі спитав, скільки він платить за місце в коворкінгу, в якому збирались в основному айтішники. Він шокував мене, бо платив $500. Я за такі гроші міг йому цілий офіс організувати по тим часам.
Він мені пояснив, що робота в коворкінгу допомогла йому зменшити навантаження та кратно збільшити прибуток, за рахунок співпраці з оточуючими: вони ділили замовлення на частини, тому виконували їх вчасно та з меншими витратами. Розповів, що раніше міг ночами не спати, не їсти і все одно не вкладатись у строки. Також він не брав інших проектів під час виконання одного і наступного разу замовники не звертались. У коворкінгу вони ділили замовлення на частини та швидше все робили. Тож роботи в нього стало менше, а грошей – більше.
Це мені дуже запало в душу: я зрозумів, навіщо потрібен коворкінг – для оптимізації та ефективності.
Чому обрано саму таку назву?
- Насправді, вона створювалась в режимі брейншторму, якось вона виникла само собою. Після того, як вона всім сподобалась, мені написав знайомий з Америки, та сказав, що назва класна, адже розмовною англійською означає форму безумовної згоди. «I see» перекладається як «зрозумів», «все ясно», «ок».
Коли був відкритий коворкінг?
- Офіціальне відкриття відбулось 1 лютого 2020 року, рівно за півтори місяці до початку пандемії та локдаунів.
Якою є загальна площа коворкінгу та які планувальні рішення у ньому представлені?
- Загальна площа близько 1200 кв. метрів.
Є невеликий лаунж, є відкритий простір. Маємо переговорні кімнати та чотири Skype-руми, міні-офіси для команд 7-8 осіб та для команд 4-5 осіб. Додатково маємо кухню із столовою, кімнату відпочинку із душовими.
Поки відкладена на майбутнє ідея про капсули для сну – через COVID-19. Також вона вплинула і на наповнення локації: частину вільного простору (open space) ми перетворили на офіси з скляними стінами. Хоча особисто я – за відкритий простір коворкінгу, бо саме тут формується спільнота.
Які послуги включені у вартість оренди та які додаткові сервіси пропонуються для резидентів?
- Робочі місця із клінінгом, охороною, безлімітним Wi-Fi та провідним інтернетом, користування Skype-кімнатами та переговорними кімнатами (обмеження на безкоштовне користування: окремий резидент має три години на місяць, орендатори маленького офісу – 1- годин, великого – 12. Наступні години – 50% знижка для резидентів), доступ до локерів та кухні, чай та кава. Працює бар. Ми пропонуємо стандартний для коворкінгів набір послуг.
З особливостей – маємо великий безкоштовний паркінг, яка належить центру «Блокбастер». Окремо, для платників ПДВ, на суму послуг нараховується відсоток; ФО-П та фізичні особи сплачують менше.
Додатково ми можемо надавати бухгалтерські, юридичні та HR-послуги, але за окрему вартість. Взагалі, маємо все необхідне для ведення та розвитку бізнесу.
Ми відкриті до розширення пропозиції: якщо хтось хоче надавати послуги нашим резидентам – ласкаво просимо!

Чому вибір оренди приміщення під коворкінг пав саме на розважальний центр?
- По-перше, будь-який розважальний центр – це логістичний осередок району. Сюди сходиться багато доріг з різних районів (Центр, Оболонь, Троєщина). Від метро тут 15-20 хвилин пішки – або дві зупинки на безлічі видів транспорту. Крім того, курсує безкоштовна маршрутка від ТРЦ.
Більшість резидентів приїжджають власним автотранспортом – їм цікавий паркінг, про який я вже казав.
По-друге, нам сподобалась здорова за зацікавлена позиція власника РЦ «Блокбастер».
З якими незвичайними ситуаціями стикались під час роботи?
- Перша сталась ще на етапі будівництва. Мені ніхто не сказав, а сам я – навіть із 20-річним досвідом роботи у комерційній нерухомості – не подумав уточнити, який стан справ із гарячої водою. Вона буває за замовчуванням лише в опалювальний сезон. Довелось ставити бойлери.
Інша, яка запам’яталась, пов’язана із потенційним орендатором. Власник компанії – молодий, активний хлопець, якому сподобалась ідея коворкінгу. Він прислав свою команду на ознайомлення з локацією. Команда – у захваті, маркетолог вже обдумувала переїзд до нас як новинний привід. Однак в команді виявилась головний бухгалтер – перогідрольна блондинка передпенсійного віку. Вона сказала, що їй тут буде затісно – і все, вони не заїхали.
Третя історія – вже про резидентів. В одного з них є невелика яхта і він про це розповів у внутрішньому чаті. Тепер вихідними можна кататись.
Яким чином ви залучаєте резидентів?
- Минулого року ми робили акцент на таргетованій рекламі. Не те, щоб він погано працював, однак останнім часом постійні зміни алгоритмів не дозволяють отримати гарних результатів.
Тоді я зрозумів, що останнім часом я дуже мало уваги приділяв контекстній рекламі. Раніше я працював на висококонкурентних ринках, де вартість оголошення дуже велика. А коворкінг, навіть не мережевий, має досить обмежений рекламний бюджет. Тож, маючи власний досвід, навіть не цікавився напрямом.
З часом, з безнадії, вирішили протестувати. Виявилось, що по коворкінгам у Києві ситуація не така, яку я собі уявляв. Все недорого, конкурентів мало, а реклама дає гарні, акцентовані ліди.
Якийсь відсоток звернень дає «сарафанне радіо». На блакитному ринку Києва воно дає гарні результати. Резиденти стають «янголами бренду», розповідаючи про те, як їм класно у новому місці. Перше, емоційне враження є дуже важливим, ми над цим багато працюємо.
Хто переважно орендатори, за напрямками діяльності?
- В нас всі резиденти офігєнські: вони молоді та позитивні.
На початку я хотів, щоб у нашому коворкінгу збирались маркетологи. За світовою статистикою, саме вони є найбільш активними клієнтами коворкінгів, айтішники – на другому місці. І саме для маркетологів не було галузевої пропозиції. Наскільки я розумію, на цю нішу претендую kooperativ.
В нас сидить «Планета кіно» – нетехнологічна компанія. Є інжинірінгова компанія, яка створює проекти у 3D. Є трейдери, які працюють на різних ринках, ріелтери також сидять. Є компанія, яка торгує дизельним паливом.
Є стартап, який займається виготовленням безлічі аксесуарів для чоловіків – Big Boy. Орендує офіс маркетингова агенція. Звичайно, працюють і орендарі з галузі інформаційних технологій.
Який у вас стан справи із ком’юніті-менеджментом та програмами лояльності для резидентів?
- Я вважаю, що найкраща програма лояльності – це сервіс, який прагне бути досконалим. Якщо давати резиденту все, що йому потрібно, а потім трохи більше, лояльність зашкалюватиме.
Впевнений, що лояльність – це лише в десяту чергу питання грошей, а в першу – питання ставлення.
Ми ретельно підбираємо своїх адміністраторів рецепції: набрали п’ять, лишили два. Я не толерую нерозуміння клієнтського сервісу, тому завжди питаю, що сталось в співробітника, який не посміхається на роботі. Насправді, мені легше відпустити людину на день додому, аніж дозволити йому не посміхатись клієнтам. Адже саме з цього починається незадоволеність резидента.
Найкращий варіант стресостійкості – недопущення стресових ситуацій. Навіть коли вони трапляються, треба посміхатись. Я це розумію на інтуїтивному рівні, адже не є теоретиком бізнесу та не можу це пояснити. Але я знаю, що якщо людині погано, краще взяти день відпочинку або піти у відпустку. Або є пошукати іншу роботу, на якій буде гарно.
Ще один момент – про дрібниці. Якщо я бачу папірець в коридорі, я його піднімаю. Якщо мене побачить резидент, він наступного разу зробить так само. Його в свою чергу побачить адміністратор – і робитиме так само. Якщо ж я переступлю через папірець, всі інші зроблять так само. Навіть, прибиральниця.
Важлива також увага. Якщо я бачу, що резидент занепокоєний, я обов’язково спитаю, чи не ми стали причиною цього. Якщо ми – моментально виправимось. Якщо не ми – все одно спробуємо допомогти: підключити знайомих, партнерів.
Мені дуже подобається вислів Джека Ма: «Навіщо ви вивчаєте своїх конкурентів? Вивчайте своїх клієнтів!»